Zuid-Afrika reis van Fam. van de Sande

15, 16 en deel 17 juli

15 juli zijn we met onze eigen taxi chauffeur Jaby naar het apartsheids museum geweest. Het is ongelooflijk dat dit allemaal met de mensen is gebeurd. Marieke rende hier een stenen trap op en viel op een stalen rand van de trap, bingo!! In haar kin een snee en haar hand wat kapot, de mensen zijn hier heel lief en komen dan ook meteen te hulp. Alles goed ontsmet en ze loopt nu met een pleister onder haar kin. Als je het museum binnen gaat heb je een deur voor blanke en zwarte, brrr deze keus wil je helemaal niet maken, bij het verlaten van het museum ga je samen door een deur, tja zo moet het ook natuurlijk. Nadien zijn we naar Gold reef city geweest dit is een soort pretpark, even de indrukken loslaten, het is niet niks wat we hier allemaal zien en ervaren.

(O ja, even wat informatie voor Henk van de Berg: bij de foto's kun je zien dat wij de Zulu 'bosjesman' al ontmoet hebben, hi,.hi. En ik heb nog een leuke tip voor je! Als jij de lange gang van het klooster aan het dweilen bent, zet jij bordjes neer met oppassen natte vloer. Hier doen ze dit ook, maar om het droogproces te voorspoedigen gaan ze met dat bordje wapperen over de vloer. Succes Henk met het wapperen, hi,hi!!)

Wij zitten heerlijk in de zon en de kinderen lopen hier met winterjas, sjawl, handschoenen en muts op, tja en wij hebben het warm. In het pretpark was het rustig omdat de scholen hier geen vakantie hebben.

16 juli; De grote dag, vandaag gaan we met de eigen auto verder Afrika in. Wel spannend. We ontbijten nog even lekker en nemen afscheid van de 2 van oorsprong Nederlandse mensen,. De auto die we krijgen is fantastisch een Nissan Jeep, Piet-Hein begint met rijden, het gaat hem heel goed af, (en Martin, de ruitenwissers hebben we nog niet per ongeluk aangedaan, goed he!) Het rijden gaat goed, maar op een gegeven moment krijgen we in de gaten dat we fout rijden, we rijden door een sloppenwijk. Hier moet je letterlijk even slikken wat je ziet! Dit mag niet bestaan, niet normaal. Bram krijgt hierdoor ook behoorlijk last van zijn emoties, het is ook niet niks. Gelukkig weten we de juiste weg terug te vinden en verder verloopt de reis zeer voorspoedig, om 14.00 uur komen we aan in Sabie, Mystie Mountain. Je kijkt hier werkelijk over een landschap wat niet te beschrijven is, kijk naar de foto en probeer het je voor te stellen. Ilse sprak tijdens onze heen rit met de taxi over een cultuur shock, nou ik weet niet hoe lang deze zal duren, want mijn emotionele grens heb ik vlug bereikt. We zitten in een gezellig huisje met openhaard, keuken en een bovenverdieping, eigenlijk een 6 persoons huis, een leuke kinderspeeltuin en een gezellig restaurantje. We mochten hier dan ook heel vlug gebruik maken van het internet van de receptie, je zit dan gewoon prive bij hun en laten je daar gewonen vol vertrouwen typen.

Vandaag 17 juli zitten we in een internet cafe in Sabie en hier gaat het gelukkig allemaal wat sneller, want het internet is niet overal even snel. Gaan direct naar de Spar, tja ook die is hier gewoon aanwezig. Willen vanavond lekker in het huisje eten, want uiteten is leuk maar om gewoon lekker te kunnen hangen, knus te zitten is dit ook wel gezellig. De eerste salamanders hebben we ook al zien lopen, en vreemde torretjes, tja koffers dicht, deze mogen net mee terug! In Sabie verblijven wij 7 dagen dus over enkele dagen vertellen wij jullie wel weer meer van onze ervaringen. Bedankt voor jullie leuke, lieve, ontroerende mailtjes we lezen ze met veel plezier.

Veel liefs van ons allemaal.

Reacties

Reacties

Ria Brouwer

Dag Marjolein Piet Hein Bram en Marieke

Eerst alle verslagen met plezier gelezen .
Grappig Ik las in een van de reactie`s naar jullie toe :"het is net of ik je hoor praten Marjolein"Ook ik ervaar dat zo Je schrijft heel gezellig en beeldend.
We zijn net weer thuis van een fietstocht naar Venlo en weer terug. Een paar dagen daar op de camping gestaan bij kenissen vandaar mijn wat late reactie.
Leuk ook dat Henk en ik ook in zuid Afrika zijn geweest zodat we dingen die je beschrijft heel goed herkennen
Geniet er van en pas goed op elkaar Een ongelukje is wel genoeg hoor (Marieke`s val)
We blijven mee lezen En blijf met een ieder door een deur gaan hi hi Groetjes Ria en Henk

Martin van Deelen

Piet-Hein , Marjolein & Kids ,

Tja , zo'n reis gaat je niet in de kouwe kleren zitten !
Met vallen en opstaan , een verkeerde afslag of een moment van onoplettendheid en zo beland je in de derde wereld .
De foto,s tonen overigens een goed doorvoed stelleje toeristen , dus aan voedsel geen gebrek .
Wees gerust ,dat foutje met de ruitenwissers komt overigens vanzelf als je in de regen op een smal zandpad achteruit moet rijden voor een eenzame olifant !
Wat me wel tegenvalt is dat Piet-Hein nog steeds geen orginele , véél tekorte Zuid-Afrikaanse broek aan heeft en ook heb ik het broodnodige zakmes nog niet gezien.
Sabie Mystie Mountain ziet er perfekt uit en nu kan de omgeving in kaart worden gebracht .
Ik ben benieuwd of deze keer " God's Window " voor jullie openstaat . Vraag het anders maar aan de plaatselijke Shagaan( toverdokter ).

Hou die pad !

Martin

Hans en Belinda

Hey allemaal,

Allereert gecondoleerd met het overlijden van je neef. De familie en naasten van je neef wens ik heel veel sterkte en kracht toe in deze moeilijke tijd.

Leuk om al jullie verhalen te lezen. Ik hoor het jullie vertellen.......Wat een ervaring is dit volgens mij. Je ziet veel dingen en echt veel tegenstellingen denk ik.
We blijven het mee volgen.
Hier in Tilburg gaat het leven gewoon verder. Hard werken etc.Enne ik ga werken op nieuwe groep in Breda. Nieuw initiatief dat ik weer helemaal mee ga opzetten. Nieuwe uitdaging.
Pap nu thuis. De zorgen zijn er nog, maar dat begrijp je wel. Hij moet 7 augustus weer geopereerd worden. Ook weer spannend. Maar helaas heb je in het leven niet alles te kiezen. Dat zien jullie daar ook wel denk ik. En dat weten jullie ook.

We wensen jullie veel plezier en tot gauw hoors,

Hans en Belin

Rosalie

Hallo Marjolein, Piet Hein, Bram en Marieke,

Zodra ik op mijn werk kom ga ik meteen jullie site bekijken of er nog nieuwe berichten zijn. Voor mij een fijne manier om de werkdag te beginnen. Dat het in het leven vaak anders gaat dan verwacht bleek wel uit het bericht dat je neef is overleden. Ik wens jullie en je familie heel veel kracht en sterkte. Jullie kennende zullen jullie een manier vinden om deze periode, ondanks dat jullie zo ver weg zitten, met hart en ziel bij je familie zullen zijn.

Ik geniet mee met jullie belevenissen. Zo te merken maakt Zuid-Afrika en de mensen een enorme indruk op jullie.

Hopelijk geneest de kin van Marieke snel. Toch wel even schrikken.

De hoofdtooi van de bosjesman zal onze Henk super staan.

Heel veel groetjes,
Rosalie

peter en Ilse

Geweldige foto's en verhalen, krijg ook meteen zin om weer weg te gaan.
Fijn als je zo'n geweldige plek hebt om je even terug te kunnen trekken. Dat kun je vaak wel goed gebruiken tijdens het reizen. Even je hoofd leeg maken.
Willen jullie Nelson van ons feliciteren als je hem tegen komt?


p.s hier in Tilburg staat alles weer op z'n kop, kermis!
geniet nog maar van de heerlijk rust en natuur.

groetjes
Peter en Ilse

rita verhoeven

hallo ben bij ben verberne en mag op zijn computer
jullie reis verslag zien geweldig leuk
zit voor de eerste keer na een jaar op de computer

goed he! het gaat jullie goed tot gauw

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!